Segítség! Rosszul lélegzem!

Sokszor hallom, hogy „nem jól lélegzem”, „hogyan kell helyesen lélegezni?”. Azt várhatnák hogy majd a Feldenkrais módszer ® megadja a választ.

A baj csak az, hogy minden alkalommal más helyzetben vagyunk, lelkileg és testileg is. Ha mindig ugyanúgy lélegeznénk, az olyan lenne mintha minden beszélgetésre ugyanaz lenne a forgatókönyvünk, ugyanazokat a szavakat használnánk.

Mi a megoldás? Hogyan lélegezzünk?

A Feldenkrais módszer ® megmutatja milyen lehetőségeink vannak, milyen sokféle módón tudunk lélegezni és hogyan tudunk megszabadulni a megszokások rabságából. Mint amikor beszélünk, ha több ezer szó közül választhatunk, választékosabban tudjuk kifejezni magunkat.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A Feldenkrais légzési gyakorlat nem arról szól hogy mi a „jó” vagy mi a „rossz”. Különböző helyzetekben természetes hogy másképp lélegzünk. Autóvezetés közben, amikor hirtelen irányt kell változtatnunk, nem úgy lélegzünk mint amikor nyugodtan vásárolunk. Ami szintén különbözik attól amikor például előadást tartunk.

Próbálja meg a következőt

Képzelje azt egy pillanatra hogy üvölt. A hasát behúzza vagy kinyomja? Képzelje el hogy egy oroszlán üvölt vagy egy tehén bőg. Adjon most egy bőgő hangot. érzékelje mi történik a hasával. Tegye rá a kezét és érezze. Befelé vagy kifelé mozdul? Most tegye a kezét a hasára és köhögjön. Mi történik a hasán? Most nevessen. Mi történik?

A fentiek azt mutatják hogy a has a légzéstől függetlenül mozog. Megismétlem: a has a légzéstől függetlenül mozog. Amikor a hasizmot használjuk a légzéshez elveszítjük a has spontán reagálását (és a rekeszizom gyengül ahogy kevésbé használjuk). Hogyan tudnánk megfelelően reagálni ha a hasizom csak a légzéssel lenne elfoglalva?

Amikor a Feldenkrais módszer ® alapján lélegzünk, akkor engedjük hogy a rekeszizom és a többi izom is a mellkasban szabadon működjön. Ahogy megtapasztaltuk, kilégzéskor a has befelé vagy kifelé mozdul, aszerint hogy éppen mit csinálunk. Amikor kiabálunk vagy erőlködünk, a hasunk kinyomódik. Amikor nyugodtan lélegzünk, a hasunk befelé mozdul. Mindkettő szükséges ahhoz hogy megfelelően működjön a szervezetünk. Ez csak akkor van így amikor az izmaink relaxált állapotban vannak. A megrövidült, összehúzott hasizom végzetes a jól működő idegrendszer számára.

Jobban járunk ha nem akarjuk megváltoztatni ahogy lélegzünk, csak hagyjuk hogy megtörténjen. És ez igaz akkor is amikor sportolunk, bevásárolunk vagy a komputer előtt ülünk.

A különféle légzési módszerekkel – mint a jóga, Pilates vagy a stressz oldó technikák – nincs semmi gond amíg meghagyjuk a lehetőséget hogy a különböző helyzetekben másképpen reagáljunk, másképpen lélegezzünk. Moshe Feldenkrais mondta egyszer, hogy szeretné látni azt a jógit, aki jóga légzést végez egy baleset folyamán. Amikor megpróbálunk ’helyesen’ lélegezni minden helyzetben (ami amúgy is lehetetlen), akkor jöhetnek létre emésztési problémák, a derék és hát fájás, érzelmi kiegyensúlyozatlanság, hogy csak néhányat említsünk.

Ha szeretné ezt gyakorlatban is megtapasztalni, jöjjön el valamelyik órára! Akár augusztusban is!

Bookmark the permalink.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.