Hogyan szabaduljunk meg a fölösleges erőlködéstől

Dr. Feldenkrais sok mindent mondott a módszeréről, de hangsúlyozta, hogy a legfontosabb a tudatosság. „Ha tudjuk mit csinálunk, azt is tudjuk hogy mit akarunk.” A tudatosság szerinte azt jelenti, hogy mozgás közben képesek vagyunk egyszerre érzékelni az izmainkat, a csontvázunkat és a környezetünket is.

„A cél nem a tökéletes relaxáció, hanem inkább az egészséges, erőteljes, könnyű és kellemes mozgás. Ehhez csökkenteni kell a feszültséget mivel a hatékony mozgásnak erőlködés nélkül kell történni. Erőlködéssel sem többet, sem jobbat nem tudunk elérni. A fölösleges erőlködés fokozatos csökkentése segíti a kinesztetikai érzékelésünket, ami lehetővé teszi hogy a könnyebben mozogjunk.”

Mit is jelent ez? Azt jelenti hogy a kényszeres, kevésbé hatékony viselkedésünk/mozgásunk csapdájából,  csak akkor tudunk kitörni, ha csökkentjük a szükségtelen erőfeszítést. Ehhez először is érzékelnünk kell hogy tényleg szükségtelenül erőlködünk.

Egy kézen fekvő példa: a szüleink sokunknak gyakran mondták hogy „Állj egyenesen! húzd ki magad!” De ez általában nem volt kellemes és nem tartott sokáig és másképp próbáltunk állni/viselkedni/menni. Mikor növünk föl végre, amikor majd magunkra hallgatunk és nem kívülről várjuk a megoldást?

Amikor lefekszünk a padlóra a Feldenkrais órán és a kinesztetikai érzékelésünk segítségével megtaláljuk a megoldást. Belülről, saját magunk fedezzük föl és nem valami külső autoritás mondja meg/írja elő hogyan mozogjunk, hogyan gondolkozzunk, hogyan viselkedjünk.

Ha csökkentjük a fölösleges erőfeszítést, hatékonyabban fogjuk megvalósítani a szándékainkat is. És ez sok mindenre igaz: a munkánkra, a kapcsolatainkra vagy akár a nagytakarításra. És a mozgásunkra: valamit szeretnénk elvégezni és közben sok-sok fölösleges dolgot csinálunk, ami nem segít a czélunk elérésében, vagy esetleg még hátráltatja is.

A baj az, hogy ezek a fölösleges erőfeszítések nem tudatosak. Miért is szorítanánk össze a szánkat amikor stressz ér bennünket, miért ránczolnánk a homlokunkat amikor aggódunk,vagy miért is markolnánk olyan erősen a kormányt, amikor sietünk? És ezeknek a fölösleges erőfeszítéseknek/erőlködésnek ’köszönhetünk’ sok-sok fizikai fájdalmat.

Ahogy megtanuljuk a Feldenkrais órán hogyan szabadulhatunk meg a fölösleges erőfeszítésektől, fokozatosan egyre szabadabbá válunk. A mozgásunkban, a gondolkodásunkban, a reakcióinkban. Ahogy Dr. Feldenkrais megfogalmazta: „közelebb kerülünk hogy megvalósítsuk az álmainkat. Még a gyerekkorunk rég elfeledett álmait is.Hogyan szabaduljunk meg a fölösleges erőlködéstől

Bookmark the permalink.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük